Obserwatorzy

czwartek, 25 września 2014

Rekonstrukcja więzadeł krzyżowych metodą artroskopową



Dzisiaj chciałabym zwrócić uwagę na problemy zdrowotne związane z kolanami. Odkąd sięgam pamięcią, zawsze byłam nadzwyczaj aktywna. Uwielbiałam sport w każdej formie – od wspinaczki po drzewach/płotach itp. po sporty rywalizacyjne. Zawsze byłam aktywnym i ‘wszędobylnym’ dzieckiem. Moje problemy ze stawami kolanowymi zaczęły się w 5 kl. Podstawowej. Pamiętam ten pierwszy raz, kiedy ‘uciekło’ mi kolano. To było na przerwie szkolnej. Podobał mi się chłopak z równoległej klasy, który często podnosił mi spódnicę w ramach ‘okazywania zainteresowania’. I wtedy chcąc uciec od niego, potknęłam się i upadłam na podłogę, z której zabrało mnie pogotowie. W szpitalu nastawiono mi kolano, co ciekawe nie pamiętam nawet czy bolało, bo utkwił mi w pamięci wstyd, że jestem taką 'łamagą'.



http://www.tourmedica.pl/artykuly-medyczne/rekonstrukcja-wiezadel-krzyzowych-metoda-artroskopowa/


Stawy kolanowe



Kolano jest stawem, które znosi ogromne obciążenia. Umożliwia ono także wykonywanie wielu różnorodnych ruchów np. rozmaite asany jogi, chodzimy, wspinamy się, tańczymy i siadamy „po turecku”. Konstrukcja kolana jest zdumiewająco doskonała. Kontuzji więzadeł krzyżowych najczęściej doświadczają sportowcy. W stawie kolanowym są dwa więzadła krzyżowe: przednie (ACL – Anterior Cruciate Ligament) oraz tylne (PCL – Posterior Cruciate Ligament). Wewnątrz kolana więzadła na swoim przebiegu krzyżują się ze sobą, stąd pochodzi ich nazwa. Ich podstawową funkcją jest stabilizacja stawu kolanowego. Prawdopodobnie dlatego, że kolano jest stawem narażonym na działanie dużych sił i obciążeń, tak powszechna jest jego urazowość. Wg badań przedstawionych na stronie warszawskiej kliniki Carolina Medical Center wynika, że u piłkarzy nożnych 67% urazów dotyczy końćzyny dolnej (w tym 37% stawu kolanowego). Zaś 47% skręceń kolana wiąże się z uszkodzeniem ACL. Uszkodzenia PCL zdarzają się znacznie rzadziej.



Objawy uszkodzenia więzadła krzyżowego

Najczęstszymi objawami zerwanego więzadła krzyżowego jest uczucie "uciekającego" kolana ze słyszalnym chrupnięciem/trzaskiem i zablokowanie kolana pozycji zgięciowej. Przeszywający ból towarzyszy nam nawet przy najmniejszym poruszeniu nogą. 


http://www.tourmedica.pl/artykuly-medyczne/rekonstrukcja-wiezadel-krzyzowych-metoda-artroskopowa/


Artroskopowa rekonstrukcja więzadła krzyżowego


Operacja przeprowadzana jest w znieczuleniu ogólnym lub podpajęczynówkowym - w zależności od wskazań lekarza. W trakcie zabiegu lekarz wprowadza do wewnątrz kolana kamerę oraz potrzebne narzędzia do wykonania zabiegu. Lekarz może zdecydować się na 4 typy rekonstrukcji więzadła, więcej o tym możecie poczytać tu ---> http://www.tourmedica.pl  <---.



Rehabilitacja

Już od pierwszych dni, bardzo ważne jest poruszanie się o kulach. Kolano zostanie unieruchomione, aż do zdjęcia szwów czyli na 8-10 dni po zabiegu. Następnie można zacząć rehabilitację. Podczas fizjoterapii pacjent zostanie nauczony wykonywania ćwiczeń w prawidłowych pozycjach ruchowych aby nie przeciążać kolan.



Ceny

W tej kwestii, jak i w wielu innych, Polska może poszczycić się wspaniałymi specjalistami i niskimi cenami. U nas za ten sam zabieg zapłacimy 6500zł, a w Szkocji już 30tyś zł. I choć w USA ceny za owy zabieg są najwyższe (60tyś.zł), to można byłoby warto rozważyć również Litwę, która posiada konkurencyjną ofertę (10.900zł).




Bardzo ważnym elementem jest zapobigawczość: dbajmy o nasze kolana, nie narażajmy ich niepotrzebnie na ‘dźwiganie ciężarów’. Jeśli Twoje kolana są jeszcze zdrowe, apeluję: daj im żyć, nie niszcz i nie przeciążaj :)

Tak czy inaczej, kontuzje kolana dotykają coraz większą liczbę osób dlatego też warto sobie pomóc przygotowując się do zabiegu fizycznie, emocjonalnie i finansowo. Ja już czekam na swój zabieg i jestem pełna nadziei, że zwróci mi swobodę poruszania się.

28 komentarzy:

  1. o kurcze Kochana ;( współczuje :( mam nadzieję, że po zabiegu będzie już ok ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ceny są 'kolosalne' ;/ jak wszystko ostatnio, wiem jak ciężko będzie z rehabilitacją, mój pierwszy pacjent na praktykach był po zabiegu kolana, i nigdy nie zapomnę jak walczył o to by móc znowu grać w piłkę ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Na pewno będzie ciężko, wiem z doświadczenia, bo jestem fizjoterapeutą, jest to bardzo długa i żmudna rehabilitacja metodą małych kroczków.

    OdpowiedzUsuń
  4. współczuje, wracaj do zdrowia :)

    OdpowiedzUsuń
  5. ja tez mam chore kolana, tylko ja mam martwice stawu kolanowego.. nie fajne to..

    OdpowiedzUsuń
  6. Wszystkiego najlepszego kochana!

    OdpowiedzUsuń
  7. Chore ceny! Życzę żeby Twoje kolana szybko wróciły do zdrowia.

    OdpowiedzUsuń
  8. Szczerze, nie wiem czy mnie to czeka, ale od gimnazjum mam problemy z kolanami. Zazwyczaj objawia się to tak, że idę po schodach to coś chrupnie i lekko zaboli, ale potem idę dalej. W czasach "edukacji" miałam kilka razy nogę w usztywniaczu i nie dawałam rady ćwiczyć, teraz jest trochę lepiej. Najśmieszniejsze jest to, że kiedyś wybrałam się do lekarza tej profesji. Kazał mi się położyć, zgiął nogę w kolanie dwa razy i powiedział, że to na zmianę pogody i wypisał do domu z tabletkami ;/ Na tym się skończyło. Póki co chodzę i mam się dobrze, więc mam nadzieję, że i Tobie się poprawi! ;)
    K&E

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I choć Twoje objawy brzmią poważnie, to lekarz już nie bardzo :/

      Usuń
  9. Powodzenia!
    Ja w szkole średniej miałam iść na operację, ale odwołałam...

    OdpowiedzUsuń
  10. ja od razu jak czytam o urazach to mnie coś zaczyna boleć xd

    OdpowiedzUsuń
  11. moja mam ama probemy ale ogolnie z nogami zakrzepica, żyły niewydonosc... ehh to jest masakra.

    OdpowiedzUsuń
  12. często bolą mnie kolana, ale mam nadzieję, że nigdy nie będę musiała się takiemu zabiegowi poddawać ;/ mam nadzieje, że Tobie pomoże :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nigdy nie doświadczyłam żadnej kontuzji kolana, więc nawet nie potrafię sobie wyobrazić tego bólu. Ale świadomość, że moje ruchy mogą być tak ograniczone, jest potworna. Trzymam kciuki za powodzenie zabiegu :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Problemy z kolanami potrafią być okropne - znajomy miał... hehhh...

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja mam z kolei inny problem z kolanami. Początek choroby zwyrodnienia stawów. Musze bardzo dbać o kolana. Jazda rowerem to moja rehabilitacja.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz.
Zawsze odwiedzam blogi komentujących, więc jeśli pozostawisz po sobie ślad, na pewno do Ciebie zajrzę.

Proszę także o NIE REKLAMOWANIE się na moim blogu - takie komentarze będą usuwane.